Wanbetalers
Wanneer u diensten of producten levert aan diverse klanten, dan is het goed mogelijk dat u te maken krijgt met wanbetaling. Wanbetalers zijn personen of bedrijven die uw diensten of producten afnemen zonder hiervoor te betalen. In de meeste gevallen is wanbetaling een gevolg van overmacht en betalingsproblemen bij de debiteuren. Het kan echter ook voorkomen dat de betalingsproblemen het gevolg zijn van laksheid of doelbewuste wanbetaling. Omdat het debiteurenbeheer op het gebied van wanbetalers een tijdrovende en lastige klus kan zijn, schakelen veel bedrijven hiervoor een professioneel incassobedrijf in. Het is echter ook een optie om het aanpakken van de wanbetalers zelf uit te voeren. Op deze pagina vindt u hierover meer informatie. Bent u op zoek naar een erkend incassobureau dat u kan assisteren bij het aanpakken van uw debiteuren met betalingsproblemen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier. Wij zijn u graag van dienst.
Zelf wanbetaling aanpakken
Hoewel de hulp van een incassobedrijf aan te raden is in het geval van wanbetalers, kunt u op dit gebied ook zelf een aantal zaken uitvoeren. Onze professionals hebben hiervoor het volgende stappenplan opgezet:
- Inventariseer uw klantenrisico. Vraag voor debiteuren met een grote afname van een product of dienst de kredietwaardigheid aan bij het Bureau Krediet Registratie. In dit register worden betalingsproblemen en -achterstanden bijgehouden.
- Stel een betalingstermijn vast. Communiceer altijd een vaste betalingstermijn aan uw debiteuren. Zorg er tevens voor dat al uw facturen aan de juiste voorwaarden voldoen, zoals een factuurdatum en factuurnummer.
- Betalingsherinnering. Blijkt uit uw debiteuren register dat er sprake is van wanbetaling? Verstuur dan een eerste betalingsherinnering zo snel mogelijk na de oorspronkelijke termijn. Geef hierin netjes aan om welk factuurnummer en bedrag het gaat, en geef de wanbetalers een extra week.
- Telefonische herinnering. Heeft de betalingsherinnering geen effect, dan raden wij aan om per telefoon contact op te nemen met de betreffende debiteuren. Blijf hierbij zakelijk en beleefd, en geef de klant de kans om binnen enkele dagen te betalen.
- Inzet incassobureau. Bij blijvende wanbetaling is het alsnog aan te raden om een incassobedrijf in te zetten om de wanbetalers aan te sporen. Eventueel kan dit leiden tot een rechtszaak.
Incassoprocedure
Voor het aanpakken van wanbetalers bestaat ook bij een incassobureau een standaard procedure. Zij zullen de debiteuren met betalingsproblemen ten eerste nogmaals verwittigen van de openstaande rekening met een betalingsherinnering. Mocht dit niet afdoende werken, dan zal binnen twee weken een volgende herinnering worden verstuurd. Blijkt uit het register dat dit niet helpt, dan wordt met behulp van een deurwaarder (dagvaarding) de wanbetalers verwittigd van nalatigheid, en opgeroepen om te verschijnen bij een rechtszaak. Afhankelijk van het openstaande bedrag wordt men verwacht bij Kantonrechter of de Arrondissementsrechtbank. Bepaalt de rechter dat het bedrag inderdaad moet worden uitgekeerd, dan dient de schuldige deze binnen een week na te komen. Schakelt u een incassobureau in om de werkzaamheden af te handelen, dan hebt u geen omzien meer naar deze wanbetalers.
Hulp nodig bij uw debiteurenbeheer?
Weet u niet goed hoe u het debiteurenbeheer moet aanpakken? Hebt u vaak te maken met betalingsproblemen van uw debiteuren of wilt u graag meer inzicht in de terugkeer van wanbetalers? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via het contactformulier. Bij ons bent u aan het juiste adres voor zowel debiteurenbeheer als het aanpakken van wanbetaling. Via ons register vergelijkt u gemakkelijk en snel diverse incassobureaus, waarna u eenvoudig kiest voor het bureau dat het beste aan uw eisen voldoet. Problemen met wanbetalers zijn snel verleden tijd wanneer u kiest voor één van de bedrijven die zich bij ons hebben aangesloten.